בתקופה של מלחמה ומשברים, חשוב לדבר עם הילדים על הרגשות שמשתוללים בלב. למרות שהם ילדים קטנים, הם מרגישים וחווים הרבה יותר ממה שאנחנו יכולים להעלות על דעתנו. במאמר זה נעסוק בנושא הרגשות ואיך לתווך אותם לילדים.
למה חשוב לדבר עם ילדים על רגשות?
כשהילד שלנו ידע איך קוראים למה שמתחולל לו בלב, זה כבר ירגיע אותו. כי ידע שווה כוח!
לפעמים כל מה שצריך זה שיקוף הרגש. לדוגמא: "אני רואה שאתה ממש עצוב / כועס / מאוכזב". קודם כל יש פה אמירה – אני שמה לב למה שאתה חווה. אתה לא שקוף. התועלת המשנית שלנו היא וויסות רגשות – אני אסביר לך איך קוראים למה שאתה מרגיש וכך תירגע.
כשתינוק בא לעולם – השפה שלו היא בכי.
כשהוא מרגיש לבד – הוא בוכה. כשכואב לו הבטן – הוא בוכה. כשהוא רעב – הוא בוכה. כשהוא עייף – הוא בוכה.
מה עושה אמא חכמה?
אומרת לו: אוי, חמודי. כואבת לך הבטן? הנה אמא תקפל לך את הרגליים וכבר ישתחררו לך הגזים.
מתוקי, אתה רעב? אמא כבר מביאה לך אוכל.
אתה עייף? בואי צדיק למיטה. עכשיו הולכים לישון.
כך היא מווסתת אותו והוא נרגע.
חשוב לדבר אל ילדים בגובה העיניים ולהתייחס אליהם כמו אנשים קטנים. הם מבינים הכל!
הנושא הזה חשוב בכל עת אבל יש לו חשיבות כפולה ומכופלת בזמן מלחמה או משבר.
הדבר הקריטי ביותר הוא לנרמל את הרגש: מאוד הגיוני ונורמלי שאתה מרגיש פחד / חרדה / אין אונים. כי במצב לא נורמלי כל רגש הוא נורמלי!
אבל גם בזמן רגיל חשוב לתקף רגשות – להסכים שמותר לילד שלך להרגיש מה שהוא מרגיש ולומר: "גם אני אם היו עושים לי כך, הייתי מרגישה כך".
כשילד מרגיש לגיטימציה לרגשות שלו רמת התסכול והכעס יורדת פלאים!
שלבים בעבודה על נושא הרגשות:
- שיום רגשות – לנקוב בשם הרגש (יש הרבה יותר משמח ועצוב…). להראות לוח עם כל סוגי הפרצופים, אפשר גם עם בובות אימוג'ים – לספר סיפור על כל רגש ולשאול את הילדים מי הרגיש כך בשבוע האחרון.
- לחלק את הרגשות לנעימים ולא נעימים. תתפלאו, אך יש רגשות שתדונו ביחד אם הם נעימים או לא. לדוגמא: געגוע.
- להסביר שאין רגש טוב או רגש רע, ואי אפשר להתווכח עם מישהו על הרגשות שלו.
קודם אני עוצר, קשוב לעצמי – מה אני מרגיש, ואחר כך יכול לשלוט על הרגש ולא שהוא ישלוט עלי.
4 הצעות למשחקים בנושא רגשות:
- הילדים הולכים בחדר ומסתובבים. כשאני אומרת שם של רגש כולם צריכים לעצוב ולעטות על פניהם את ההבעה המתאימה לרגש.
- נותנים ידיים אחד לשני במעגל וכל אחד 'מדביק' את השני ברגש + ואומר מה הוא מרגיש. לדוגמא: הילד אומר לחבר שלידו: "היום אני שמח" עם הבעת פנים שמחה והילד שאחריו חוזר אחריו וכן הלאה.
- אחד הילדים יוצא מהחדר ובינתיים מחליטים איזה רגש אנחנו משחקים בהבעות פנים. כשהילד נכנס הוא צריך לזהות באיזה רגש בחרנו.
- במשחק זה אנחנו עובדים על רמת הרגש. נעבוד בסולם עולה ויורד כשמס' 1 הוא הרגש הכי חלש ומספר 3 הוא הכי חזק. ובהתאם לשלב בסולם שבחרנו הילד מביע את הרגש לפי הרמה. לדוגמא: בכועס רמה 1 – הילד יכווץ את גבותיו ויראה פנים כועסות ובכועס רמה 3 – הילד יחרוק שיניים בכעס.
סיפורים על רגשות:
מתוך הלב של אורי / אמא. מומלץ מאוד!
שיר שחיברתי – "כולם בלב שלי" – תוך כדי שמיעת השיר צובעים כל רגש בצבע מתאים. אפשר לפנות אלי ולקנות את השיר.
שולמית אורלנצ'יק | פסיכותרפיסטית רב תחומית.
s3182247@gmail.com | 0533182247